Pieśni przesilenia zimowego - warsztaty sylwestrowe

Pieśni przesilenia zimowego – warsztaty sylwestrowe

  1. Informacje ogólne
  2. Program warsztatów
  3. Filozofia warsztatów.
  4. Prowadzący

KLIKNIJ I ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY!

Jeżeli śpiewam (…), to tylko by dowieść, że kiedy muzyka weszła w czyjeś życie, brak dobrego głosu nie ma znaczenia.
Kiedy śpiewamy jedynie dlatego, że mamy dźwięczny głos, umniejsza to wartości pieśni.”
– Rabindranath Tagore (z książki „Dom i świat”)

 

Warsztaty sylwestrowe ze śpiewem białym – Pieśni przesilenia zimowego

27 grudnia 2013 – 1 stycznia 2014, Wrocław

Dla kogo?
Warsztaty są adresowane do osób, które lubią śpiewać, lubią poznawać nowe pieśni, chciałyby rozwinąć swoje umiejętności głosowe i doświadczyć przyjemności śpiewu wspólnotowego w ten szczególny świąteczno-noworoczny czas. Nie ma wymagań co do posiadanych muzycznych doświadczeń, umiejętności czy wiedzy. Zapraszamy również osoby z dziećmi (zapewniamy opiekę dzieciom w czasie warsztatów śpiewu).

KOSZT UCZESTNICTWA: 580 zł (program warsztatowy, zakwaterowanie ze śniadaniami w Hostelu Silesius)
295 zł opłata za dziecko od 3 lat (opieka, zakwaterowanie ze śniadaniami)
ZGŁOSZENIA przez wypełnienie formularza
MIEJSCE: Hostel Silesius w centrum Wrocławia (20 minut pieszo od Rynku)


Wyświetl większą mapę

PROGRAM WARSZTATÓW:
W programie: ćwiczenia oddechowo-emisyjne, rozgrzewka głosowa, nauka pieśni. Materiał muzyczny oraz ćwiczenia są dostosowane do potrzeb i możliwości uczestników.
Tematem do pracy są pieśni słowiańskie, wielogłosowe pieśni związane z obrzędowością końca roku i Nowym Rokiem. Śpiewy te związane były ze sferą społeczną człowieka jako członka grupy, w której spędzał całe swoje życie. Tworzyły one poczucie silnej więzi grupowej oraz dawały możliwość pełnego zaistnienia w społeczności. Wykonywaniu śpiewów towarzyszyła atmosfera radosnej podniosłości i dużego emocjonalnego zaangażowania.
Warsztaty śpiewu dopełnią warsztaty plastyki obrzędowej (tworzenie masek). Całość sfinalizuje wspólna zabawa.

Piątek 27.12
możliwość przyjazdu od godz. 14:00
18:00-20:00 warsztaty śpiewu

Sobota – Poniedziałek 28-30.12
7:00-10:00 śniadanie
10:30-13:00 warsztaty śpiewu
13:00-15:30 czas wolny
15:30-18:00 warsztaty śpiewu
20:00 warsztaty tworzenia masek

Wtorek 31.12
7:00-10:00 śniadanie
10:30-15:00 teatr obrzędowy
15:00-18:00 czas wolny
18:00 sylwestrovanie

Środa 1.01
8:00-11:00 śniadanie
wyjazd do godz. 11:00

 

Warsztaty weekendowe to pigułka intensywnej pracy nad techniką głosu białego (naturalna emisja głosu) w kontekście śpiewu wielogłosowego opartego na współpracy w grupie:

– aktywnym oddechem

– otwartym mocnym głosem

– świadomym kreowaniem barw dźwięku

– współbrzmieniem w wielogłosie

– śpiewem wspólnotowym

Warsztaty są prowadzone metodą pracy grupowej, angażującą uczestników w uczenie się przez własne doświadczenie w grupie, rozwijającą samoświadomość i postrzeganie głosu jako wyrazu osobowości człowieka a śpiewu wspólnotowego jako efektu współpracy w grupie.

Każda część cyklu (złożonego z poszczególnych warsztatów weekendowych) jest odrębna całością poświęconą innemu tematowi związanemu ze śpiewem tradycyjnym. Tematy te są pretekstem do pracy nad techniką śpiewu białego (jasnym otwartym głosem) i pracą w grupie nad wielogłosem.

FILOZOFIA WARSZTATÓW
Śpiew traktujemy jako proces psychofizyczny, nierozłącznie związany z człowiekiem jako całością.
Uważamy, że kluczem do śpiewania pełnym otwartym głosem jest połączenie rozluźnienia z koncentracją. W swojej pracy posługujemy się metodami aktywnymi angażujących uczestników w uczenie się przez własne doświadczenie w grupie – zakładamy, że taki sposób uczenia się jest najbardziej efektywny. Wierzymy, że śpiew jest umiejętnością dostępna dla każdego człowieka i że najwięcej satysfakcji daje śpiewanie w grupie – śpiewanie oparte na uważności i umiejętności współdziałania. Muzyka tradycyjna zakłada istnienie pewnej społeczności – nie jest nastawiona na kształcenie solistów, ale na budowanie więzi. Grupa skłócona – obojętnie czy jest to społeczność wioski czy międzynarodowa grupa warsztatowa – nie osiągnie nigdy należytego brzmienia. Harmonijny wielogłos jest więc tutaj czymś więcej niż tylko pokazem umiejętności muzycznych.

PROWADZĄCY

m.koch image 0221 Witold Kozłowski
Ur. w 1972 r. Instruktor pracy z głosem i śpiewu białego Fundacji OVO. Twórca zespołu OVO. Posiada 17-letnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów śpiewu białego i pracy z głosem. Specjalizuje się w naturalnej emisji głosu. Pracował jako konsultant wokalny dla wytwórni OPUS FILM, Cieszyńskiego Studia Teatralnego, Pilskiego Teatru Wirtualnego, zespołów folkowych Vidlunnia, Tygiel Folk Banda, Pole Chońka, Zespołu Regionalnego ISTEBNA. Jako wokalista brał udział w projektach Kapeli ze Wsi Warszawa i zespołu Żywiołak. Prowadził warsztaty dla Fundacji Braci Golec, pracowników socjologii Uniwersytetu Łódzkiego i logopedów na Uniwersytecie Rzeszowskim. Współpracuje z Ośrodkiem Terapii i Rozwoju „Zakątek” w Radomsku. W latach 1996-1998 pracował jako aktor w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – udział w spektaklu „Dytyramb”. Stale współpracuje z Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu. Inicjator wypraw do Europy Wschodniej i na Bałkany. Jego autorska metoda pracy nad głosem była prezentowana na III Ogólnopolskiej Konferencji dla Pedagogów i Instruktorów „Animacja czasu wolnego dzieci i młodzieży – Wydobyć Siebie dla Siebie” (Gdańsk 2006) oraz opublikowana w książce „Animacja kultury. Metody. Działania. Inspiracje” (Warszawa 2005).

WITOLD KOZŁOWSKI: Kiedy śpiewam pieśń białym głosem, czuję dźwięk fizycznie w ciele. To są wibracje, które czuję w kościach, plecach, uszach, nosie i czaszce. Jeśli znajdzie się kogoś, kto podobnych rzeczy szuka w śpiewie, to można spotkać się: pośpiewać i wymienić się wibracją. Tak naprawdę pieśni są bardziej dla śpiewaków niż dla słuchaczy. Znacznie większą frajdę ma osoba, która śpiewa, niż ta, która słucha. Po prostu działanie pieśni można poczuć dopiero wtedy, kiedy samemu zacznie się je śpiewać.
Więcej: w artykule-wywiadzie „Rozmawiać pieśnią kliknij

m.koch image 0225Marzena Motyl
Ur. w 1974 r. Dyplomowany instruktor emisji głosu (dyplom Uniwersytetu Wrocławskiego) i trener Fundacji OVO. Specjalizuje się w naturalnej emisji głosu. Absolwentka Szkoły Trenerów BAZA 2005. Prowadziła warsztaty emisji głosu i gimnastyki oddechowej wg metody A. Strielnikowej na Sesjach Logopedycznych na Uniwersytecie Rzeszowskim i Szkole Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Wokalistka zespołu OVO od 1997 r. – zajmuje się praktycznymi aspektami techniki śpiewu białego w tradycyjnej muzyce wokalnej Środkowo-Wschodniej Słowiańszczyzny. To doświadczenie wokalne łączy ze współczesną wiedzą na temat emisji głosu. Jej dziadkowie przybyli na Dolny Śląsk z Kresów – terenów obecnej Ukrainy i Białorusi. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim.
warsztaty sylwestrowe śpiewu białego