Kozacka Polifonia - warsztaty śpiewu białego

Kozacka Polifonia – warsztaty śpiewu białego

  1. Informacje ogólne
  2. Program warsztatów
  3. Idea warsztatów.
  4. Prowadzący

KLIKNIJ I ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY!

W śpiewaniu to jest właśnie najprzyjemniejsze – śpiewać tylko z innymi, nigdy samemu, słyszeć, jak głosy splatają się, ocierają o siebie, dotykają raz szorstko, raz gładko, zbliżają się do siebie i opuszczają. (Olga Tokarczuk: Ostatnie historie)

 

Warsztaty śpiewu białego – Kozacka Polifonia

20 – 22 lutego 2015, Kamion k. Wielunia („Gdzieś w środku Polski”)

Dla kogo?

Warsztaty są adresowane do osób, które lubią śpiewać, lubią poznawać nowe pieśni, chciałyby rozwinąć swoje umiejętności głosowe i doświadczyć przyjemności śpiewu wspólnotowego. Nie ma wymagań co do posiadanych muzycznych doświadczeń, umiejętności czy wiedzy.

KOSZT UCZESTNICTWA: 355 zł (program warsztatowy, obiady, zakwaterowanie w 2-,3-osobowych pokojach z łazienkami). Na miejscu w ośrodku istnieje możliwość dodatkowego zakupienia śniadań i kolacji.
ZGŁOSZENIA do 5 lutego przez wypełnienie formularza
MIEJSCE: Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy KAMION położony na obszarze Załęczańskiego Parku Krajobrazowego nad rzeką Wartą w miejscowości o identycznie brzmiącej nazwie (Kamion 7, woj. łódzkie, 20 km od Wielunia). Jest to zaciszne i urokliwe miejsce „Gdzieś w środku Polski” ze sprzyjającą atmosferą do spotkań towarzyskich i szkoleniowych. Ośrodek specjalizuje się w obsłudze szkoleń, ogólnopolskich plenerów malarskich etc. Oferuje wygodne pokoje (2- i 3-osobowe) z łazienkami oraz sale dostosowane do potrzeb szkoleniowych. Ośrodek prowadzony jest przez ludzi z pasją.
DOJAZD: bezpośrednio autobusem z Wielunia.

PROGRAM WARSZTATÓW:
W programie: ćwiczenia oddechowo-emisyjne, rozgrzewka głosowa, nauka pieśni, filmy i prezentacje. Materiał muzyczny oraz ćwiczenia są dostosowane do potrzeb i możliwości uczestników.
Tematem do pracy są pieśni kozackie, wielogłosowe pieśni słowiańskie tradycyjnych wspólnot kozackich. Śpiewy te związane były ze sferą społeczną człowieka jako członka wspólnoty, w której spędzał całe swoje życie. Tworzyły one poczucie silnej więzi grupowej oraz dawały możliwość jednostce pełnego zaistnienia w społeczności. Wykonywaniu śpiewów towarzyszyła atmosfera dużego emocjonalnego zaangażowania. Wolność, braterstwo i miłość to stałe motywy pojawiające się w pieśniach kozackich.

Piątek
18:00-20:30 warsztaty

Sobota
8:30 gimnastyka oddechowa wg metody Strielnikowej
10:00-13:00 warsztaty
14:00 obiad
15:30-18:30 warsztaty
20:00 filmy, prezentacje

Niedziela
8:30 gimnastyka oddechowa wg metody Strielnikowej
10:00-12:30 warsztaty
13:00 obiad
14:00-15:30 warsztaty

 

 

 

Warsztaty weekendowe to pigułka intensywnej pracy nad techniką głosu białego (naturalna emisja głosu) w kontekście śpiewu wielogłosowego opartego na współpracy w grupie:

– aktywnym oddechem

– otwartym mocnym głosem

– świadomym kreowaniem barw dźwięku

– współbrzmieniem w wielogłosie

– śpiewem wspólnotowym

Warsztaty są prowadzone metodą pracy grupowej, angażującą uczestników w uczenie się przez własne doświadczenie w grupie, rozwijającą samoświadomość i postrzeganie głosu jako wyrazu osobowości człowieka a śpiewu wspólnotowego jako efektu współpracy w grupie.

IDEA WARSZTATÓW
Śpiew traktujemy jako proces psychofizyczny, nierozłącznie związany z człowiekiem jako całością.

Uważamy, że kluczem do śpiewania pełnym otwartym głosem jest połączenie rozluźnienia z koncentracją. W swojej pracy posługujemy się metodami aktywnymi angażujących uczestników w uczenie się przez własne doświadczenie w grupie – zakładamy, że taki sposób uczenia się jest najbardziej efektywny. Wierzymy, że śpiew jest umiejętnością dostępna dla każdego człowieka i że najwięcej satysfakcji daje śpiewanie w grupie – śpiewanie oparte na uważności i umiejętności współdziałania. Muzyka tradycyjna zakłada istnienie pewnej społeczności – nie jest nastawiona na kształcenie solistów, ale na budowanie więzi. Grupa skłócona – obojętnie czy jest to społeczność wioski czy międzynarodowa grupa warsztatowa – nie osiągnie nigdy należytego brzmienia. Harmonijny wielogłos jest więc tutaj czymś więcej niż tylko pokazem umiejętności muzycznych.

 

PROWADZĄCY

m.koch image 0221 Witold Kozłowski
Od 18 lat prowadzę warsztaty śpiewu i pracy z głosem. Moi uczniowie są laureatami konkursów i festiwali oraz liderami zespołów muzycznych. Specjalizuję się w naturalnej emisji głosu. Na co dzień prowadzę warsztaty w Fundacji OVO dla Kultury i Edukacji i jestem wokalistą zespołu OVO. Moja metoda pracy nad głosem była prezentowana m.in. na: – Konferencji Logopedycznej na Uniwersytecie Rzeszowskim (2012), – III Ogólnopolskiej Konferencji dla Pedagogów i Instruktorów „Animacja czasu wolnego dzieci i młodzieży – Wydobyć Siebie dla Siebie” (Gdańsk 2006) oraz opisana w książkach: – „Głos-język-komunikacja” (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2014), – „Animacja kultury. Metody. Działania. Inspiracje” (Warszawa 2005). Pracowałem jako konsultant wokalny dla wytwórni OPUS FILM, Cieszyńskiego Studia Teatralnego, Pilskiego Teatru Wirtualnego, zespołów folkowych Vidlunnia, Sudarynja, Tygiel Folk Banda, Pole Chońka, Drewno, Zespołu Regionalnego ISTEBNA. Jako wokalista brałem udział w projektach Kapeli ze Wsi Warszawa i zespołu Żywiołak. Występowałem w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala w latach 1996-1998 (spektakl „Dytyramb”). Prowadziłem warsztaty dla Fundacji Braci Golec, pracowników socjologii Uniwersytetu Łódzkiego i logopedów na Uniwersytecie Rzeszowskim. Współpracowałem z Ośrodkiem Terapii i Rozwoju „Zakątek” w Radomsku. Brałem udział w wyprawach terenowych do Europy Wschodniej i na Bałkany.

WITOLD KOZŁOWSKI: Kiedy śpiewam pieśń białym głosem, czuję dźwięk fizycznie w ciele. To są wibracje, które czuję w kościach, plecach, uszach, nosie i czaszce. Jeśli znajdzie się kogoś, kto podobnych rzeczy szuka w śpiewie, to można spotkać się: pośpiewać i wymienić się wibracją. Tak naprawdę pieśni są bardziej dla śpiewaków niż dla słuchaczy. Znacznie większą frajdę ma osoba, która śpiewa, niż ta, która słucha. Po prostu działanie pieśni można poczuć dopiero wtedy, kiedy samemu zacznie się je śpiewać.
Więcej: w artykule-wywiadzie „Rozmawiać pieśnią kliknij

m.koch image 0225Marzena Motyl
Ur. w 1974 r. Dyplomowany instruktor emisji głosu (dyplom Uniwersytetu Wrocławskiego) i trener Fundacji OVO. Specjalizuje się w naturalnej emisji głosu. Absolwentka Szkoły Trenerów BAZA 2005. Autorka publikacji „Głos – Twoje narzędzie pracy i ekspresji”. Współautorka książki „Głos – język – komunikacja” (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2014), gdzie opisała techniki usprawniające emisję głosu, w tym gimnastykę oddechową A.Strielnikowej. Prowadziła warsztaty emisji głosu i gimnastyki oddechowej wg metody A.Strielnikowej na Sesjach Logopedycznych na Uniwersytecie Rzeszowskim i Szkole Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Wokalistka zespołu OVO od 1997 r. – zajmuje się praktycznymi aspektami techniki śpiewu białego w tradycyjnej muzyce wokalnej Środkowo-Wschodniej Słowiańszczyzny. To doświadczenie wokalne łączy ze współczesną wiedzą na temat emisji głosu. Jej dziadkowie przybyli na Dolny Śląsk z Kresów – terenów obecnej Ukrainy i Białorusi. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim.

Więcej w artykule-wywiadzie „Biały śpiew ma wiele barw” kliknij