Kozacka Polifonia - warsztaty śpiewu białego w Mszanie Dolnej

Kozacka Polifonia – warsztaty śpiewu białego w Mszanie Dolnej

  1. Informacje ogólne
  2. Program warsztatów
  3. Idea warsztatów.
  4. Prowadzący
  5. Opinie uczestników warsztatów

KLIKNIJ I ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY!

W śpiewaniu to jest właśnie najprzyjemniejsze – śpiewać tylko z innymi, nigdy samemu, słyszeć, jak głosy splatają się, ocierają o siebie, dotykają raz szorstko, raz gładko, zbliżają się do siebie i opuszczają.
(Olga Tokarczuk: Ostatnie historie)

 

Długoweekendowe warsztaty śpiewu białego – Kozacka Polifonia

29 kwietnia – 3 maja 2017, Mszana Dolna (Beskid Wyspowy) – między Krakowem a Zakopanem

Dla kogo?

Warsztaty są adresowane do osób, które lubią śpiewać, lubią poznawać nowe pieśni, chciałyby rozwinąć swoje umiejętności głosowe i doświadczyć przyjemności śpiewu wspólnotowego. Nie ma wymagań co do posiadanych muzycznych doświadczeń, umiejętności czy wiedzy.

KOSZT UCZESTNICTWA: 595 zł (program warsztatowy, obiady, zakwaterowanie w 2-,3-,4-osobowych pokojach z łazienkami).
ZGŁOSZENIA do 10 kwietnia przez wypełnienie formularza
MIEJSCE: Ośrodek Szkoleniowo-Rehablitacyjny PCK w Mszanie Dolnej ul. Leśna 54A. Położony na południowym stoku góry Lubogoszcz, z dala od zgiełku miasta, co gwarantuje ciszę, spokój i czyste górskie powietrze. Będziemy mieszkać w budynku głównym ośrodka w pokojach 2-,3-,4-osobowych z łazienkami.
Mszana Dolna leży w Beskidzie Wyspowym w powiecie limanowskim w centralnej części woj. małopolskiego: 50 km na południe od Krakowa, 50 km na północ od Zakopanego i 12 km na północny wschód od Rabki. Jest światowym przykładem okna tektonicznego. Przez miejscowość przechodzi trasa karpacka oraz historyczny szlak kolejowy.

DOJAZD: Bezpośrednio autobusem z Krakowa (1 godzina jazdy).

PROGRAM WARSZTATÓW:
W programie: ćwiczenia oddechowo-emisyjne, rozgrzewka głosowa, nauka pieśni, filmy i prezentacje. Materiał muzyczny oraz ćwiczenia są dostosowane do potrzeb i możliwości uczestników.
Tematem do pracy są pieśni kozackie, wielogłosowe pieśni słowiańskie tradycyjnych wspólnot kozackich. Śpiewy te związane były ze sferą społeczną człowieka jako członka wspólnoty, w której spędzał całe swoje życie. Tworzyły one poczucie silnej więzi grupowej oraz dawały możliwość jednostce pełnego zaistnienia w społeczności. Wykonywaniu śpiewów towarzyszyła atmosfera dużego emocjonalnego zaangażowania. Wolność, braterstwo i miłość to stałe motywy pojawiające się w pieśniach kozackich.

Sobota
19:00-21:00 warsztaty

Niedziela-Poniedziałek-Wtorek
9:00 gimnastyka oddechowa wg metody Strielnikowej
11:00-13:00 warsztaty
14:00 obiad
16:00-18:00 warsztaty
20:00 filmy, prezentacje

Środa
9:00 gimnastyka oddechowa wg metody Strielnikowej
10:30-12:30 warsztaty
13:00 obiad
14:00-15:30 warsztaty

 

Warsztaty weekendowe to pigułka intensywnej pracy nad techniką głosu białego (naturalna emisja głosu) w kontekście śpiewu wielogłosowego opartego na współpracy w grupie:

– aktywnym oddechem

– otwartym mocnym głosem

– świadomym kreowaniem barw dźwięku

– współbrzmieniem w wielogłosie

– śpiewem wspólnotowym

Warsztaty są prowadzone metodą pracy grupowej, angażującą uczestników w uczenie się przez własne doświadczenie w grupie, rozwijającą samoświadomość i postrzeganie głosu jako wyrazu osobowości człowieka a śpiewu wspólnotowego jako efektu współpracy w grupie.

IDEA WARSZTATÓW
Śpiew traktujemy jako proces psychofizyczny, nierozłącznie związany z człowiekiem jako całością.

Uważamy, że kluczem do śpiewania pełnym otwartym głosem jest połączenie rozluźnienia z koncentracją. W swojej pracy posługujemy się metodami aktywnymi angażujących uczestników w uczenie się przez własne doświadczenie w grupie – zakładamy, że taki sposób uczenia się jest najbardziej efektywny. Wierzymy, że śpiew jest umiejętnością dostępna dla każdego człowieka i że najwięcej satysfakcji daje śpiewanie w grupie – śpiewanie oparte na uważności i umiejętności współdziałania. Muzyka tradycyjna zakłada istnienie pewnej społeczności – nie jest nastawiona na kształcenie solistów, ale na budowanie więzi. Grupa skłócona – obojętnie czy jest to społeczność wioski czy międzynarodowa grupa warsztatowa – nie osiągnie nigdy należytego brzmienia. Harmonijny wielogłos jest więc tutaj czymś więcej niż tylko pokazem umiejętności muzycznych.

PROWADZĄCY

m.koch image 0221 Witold Kozłowski
Od 20 lat prowadzę warsztaty śpiewu i pracy z głosem. Moi uczniowie są laureatami konkursów i festiwali oraz liderami zespołów muzycznych. Specjalizuję się w naturalnej emisji głosu. Na co dzień prowadzę warsztaty w Fundacji OVO dla Kultury i Edukacji i jestem wokalistą zespołu OVO. Moja metoda pracy nad głosem była prezentowana m.in. na: – Konferencji Logopedycznej na Uniwersytecie Rzeszowskim (2012), – III Ogólnopolskiej Konferencji dla Pedagogów i Instruktorów „Animacja czasu wolnego dzieci i młodzieży – Wydobyć Siebie dla Siebie” (Gdańsk 2006) oraz opisana w książkach: – „Głos-język-komunikacja” (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2014), – „Animacja kultury. Metody. Działania. Inspiracje” (Warszawa 2005). Pracowałem jako konsultant wokalny dla wytwórni OPUS FILM, Cieszyńskiego Studia Teatralnego, Teatru Elipsa, Pilskiego Teatru Wirtualnego, zespołów folkowych Percival, Krzikopa, Vidlunnia, Sudarynja, Tygiel Folk Banda, Pole Chońka, Drewno, Łysa Góra, Zespołu Regionalnego ISTEBNA, Sokotuchy, chóru Quasi Coro. Jako wokalista brałem udział w projektach Kapeli ze Wsi Warszawa i zespołu Żywiołak. Na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzycki w latach 1996-1998 uczestniczyłem w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła oraz grałem w pierwszym spektaklu zespołu Pieśń Kozła – dytyramb. Prowadziłem warsztaty dla Fundacji Braci Golec, pracowników socjologii Uniwersytetu Łódzkiego i logopedów na Uniwersytecie Rzeszowskim. Współpracowałem z Ośrodkiem Terapii i Rozwoju „Zakątek” w Radomsku. Brałem udział w wyprawach terenowych do Europy Wschodniej i na Bałkany. Współtworzyłem zespół Percival-OVO.

WITOLD KOZŁOWSKI: Kiedy śpiewam pieśń białym głosem, czuję dźwięk fizycznie w ciele. To są wibracje, które czuję w kościach, plecach, uszach, nosie i czaszce. Jeśli znajdzie się kogoś, kto podobnych rzeczy szuka w śpiewie, to można spotkać się: pośpiewać i wymienić się wibracją. Tak naprawdę pieśni są bardziej dla śpiewaków niż dla słuchaczy. Znacznie większą frajdę ma osoba, która śpiewa, niż ta, która słucha. Po prostu działanie pieśni można poczuć dopiero wtedy, kiedy samemu zacznie się je śpiewać.
Więcej: w artykule-wywiadzie „Rozmawiać pieśnią kliknij
Kliknij i sprawdź opinie moich uczniów