Belarusian neo-pagans dance around a bonfire celebrating the summer solstice in small town Rakov, some 45 kilometers (28 miles) northwest from Minsk, Saturday, June 23, 2007. The festivities of Ivan Kupala, or John the Baptist, is similar to MardiGras and reflects pre-Christian Slavic traditions and practices. (AP Photo/Sergei Grits)

Świętojański Korowód we Wrocławiu

25 czerwca godz. 21:00
Korowód Świętojański podczas Nocy Świętojańskiej w Parku Leśnickim (Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu, pl. Świętojański 1)
Wstęp wolny

Zapraszamy wszystkich do udziału w wyjątkowym wydarzeniu. Tylko raz w roku – tylko w najkrótszą noc roku – możemy przywołać czas niezwykle uroczysty dla naszych przodków. Poświętujmy go razem – we wspólnym korowodzie, gdzie czas płynie inaczej i gdzie będziecie mogli doświadczyć przyjemności tańca, muzyki i dawnych zwyczajów, które dziś są już zapomniane.

Świętojański Korowód współtworzą:

– Fundacja OVO dla Kultury i Edukacji,

– uczestnicy warsztatów śpiewu Fundacji OVO,

– grupa Wrocławica,

– Chatka Tańca,

– Kasia Pakowska.

 

Fundacja OVO dla Kultury i Edukacji – animatorzy ruchu śpiewu białego w Polsce od 18 lat.

Uczestnicy warsztatów Fundacji OVO – osoby, które biorą udział w różnych warsztatach śpiewu prowadzonych przez Fundację OVO. Są wśród nich zarówno amatorzy, jaki profesjonaliści. Zachęceni ideą śpiewu białego po warsztatach wracają do swoich miast i tworzą własne grupy muzyczne. Wśród nich są m.in. grupy: Wrocławica i Chatka Tańca.

Wrocławica –  grupa przyjaciół pasjonujących się śpiewem tradycyjnym. Spotykają się regularnie by wspólnie pośpiewać, wymienić pieśniami i pobiesiadować. Wśród nich są zarówno osoby od lat związane z muzyką, jak i takie, które dopiero zaczynają przygodę ze śpiewem białym. Członkowie grupy wierzą, że wspólne muzykowanie ma moc inspirowania, dodaje sił i zacieśniania więzi. Na co dzień wspierają inicjatywy i uczestniczą w warsztatach innych grup skupionych wokół projektu Fundacji OVO „DeTonacja”.

Chatka Tańca – Naszą inspiracją jest ruch Domów Tańca, który rozwinął się w Europie w 2. połowie XX wieku. Ideą i treścią tego ruchu jest odrodzenie tradycyjnej kultury etnicznej, z sposobem działania spotkania ludzi przejętych tą ideą z osobami z ośrodków wiejskich, gdzie ta kultura jeszcze nie zanikła. Często są pojedynczy muzykanci, śpiewacy i tancerze, którzy już obecnie są izolowani w swoich społecznościach w tym sensie, że nie mają okazji rozwijania swej kompetencji w formach kultury tradycyjnej. Domy Tańca im tę możliwość dają. Główną formą naszej działalności jest organizacja potańcówek tańców ludowych w formach tradycyjnych, jeśli to możliwe przy muzyce na żywo. Nie stronimy też od pieśni. W muzyce instrumentalnej skupiamy się głównie na polskiej tradycji muzyki tanecznej: polki, mazurki, wiwaty itp itd. Uczymy się jej od żyjących jeszcze starych mistrzów i innych muzykantów pokolenia rekonstrukcji muzyki tradycyjnej. Pieśni śpiewamy głównie słowiańskie – w zrozumieniu znaczenia pieśni pomaga obniżona bariera językowa. W tańcach koncentrujemy się na tradycji europejskiej , która łączy ze sobą formy taneczne różnej proweniencji we wspaniały świat tańców korowodowych, wirowych i wielu innych – życia nie starczy by poznać je wszystkie. Ale można próbować.

Kasia Pakowska – na co dzień wokalistka, pianistka, autorka tekstów i fotografka. Założycielka Gabinetu Głosu, w którym pracuje jako nauczyciel emisji głosu i terapeuta. Jest również absolwentką klasy wokalnej we Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej oraz wydziału wokalnego na kierunku Jazz i Muzyka Rozrywkowa w PWSZ w Nysie. Część jej muzycznej osobowości to dym i lasery (Flying Moses, SheMoans), drugą, bardziej liryczną odsłonę, ujawnia pod szyldem Charles Pakowsky oraz Kacha Pakosa Band gdzie występuje z rozmaitymi wrocławskimi muzykami. Od ponad dwóch lat jest entuzjastką śpiewu tradycyjnego, czemu daje wyraz w zespole Ovo, oraz podczas zajęć z uczniami, którzy chcą uczyć się słowiańskich pieśni. Do tej pory śpiewała lub śpiewa nadal z takimi zespołami jak: Charles Pakowsky, Flying Moses, Miss Jass, SheMoans, Sounds Grape, OVO, The Sound Office oraz Kacha Pakosa Band. Podczas pracy z grupą często sięga do naturalnych możliwości improwizacyjnych uczestników pokazując jak za pomocą głosu można zbudować utwór muzyczny i poznać zasady jego powstawania.